Näyttelystä / About the exhibition 关于这次展览

Yllätyin, kun Galleria Kookoksen väki ehdotti minulle näyttelyä Deng Jianjinin kanssa. En ole tavannut Dengiä, enkä tuntenut hänen taidettaan ennen tätä, mutta kun selasin kuvia hänen tuotannostaan, ajattelin heti, että olemme taiteellisesti samaa sukua. Se on laaja ja eripurainen suku, mutta yhdistäviä tekijöitä on paljon.

Tälle suvulle ovat ominaisia muun muassa seuraavat asiat. Ristiriitakeskeinen maailmankatsomus, jossa ristiriita ei ole hyvän elämän vihollinen, vaan myös antoisan elämän sydän. Maailman näkeminen säälimättömänä valtakamppailuna, jossa rakkauden etsiminen sekä jonkinlaisen

oikeudenmukaisuuden luominen ovat ainoat vastavoimat julmuudelle ja turtumukselle — vaikka kukaan ei  oikeastaan tiedä mitä rakkaus on, eikä mitään varmaa ja luotettavaa moraalista perustaa voi löytää.

Dengin teokset tätä näyttelyä varten oli jo tuotu Suomeen ennen kuin minä tulin kuvioon mukaan, joten minun tehtäväkseni jäi valita omasta tuotannostani muutamia sellaisia teoksia, jotka mielestäni sopivat hyvin yhteen juuri näiden Dengin teosten kanssa. Se oli hauska palapeli ratkaista.

Näyttelylle oli myöskin jo annettu nimeksi FEELINGS, mutta kun katsoin Dengin teoksia — ja omiani —, ajattelin, että oikeastaan näyttelyn teema on RAKKAUS tai RAKKAUDEN ETSIMINEN. Näyttelyn teoksia yhdistää myös se,

että naiset ovat kaikissa teoksissa pääosassa, etsimässä tai osoittamassa jonkinlaista rakkautta: äidillistä rakkautta, toverillista rakkautta, romanttista rakkautta tai pelkkää kiimaa. Joissakin teoksissa he päätyvät vain teeskentelemään rakkautta ja esineellistämään itsensä, jotta saisivat jonkinlaista valtaa ja vapautta miesten hallitsemassa maailmassa.

I was surprised, when the people from Gallery Kookos asked if I would like to have a show with Deng Jianjin. I have not met Deng and I didn´t know his work before this, but when I looked at pictures of his output, I immediately thought that we belong to the same artistic family tree. It´s a very large and unruly family, but there are also many connecting links.

The main traits of this family are, for example, the following things. A worldview where dissonance rules, not as the enemy of good life, but as the core of fulfilling life too. A tendency to see the world as a ruthless power struggle,

where looking for love and some kind of justice are the only antidotes to cruelty and stultification — even though no one really knows what love is and no stable and reliable morality can be found.

Deng´s works for this show had already been brought to Finland before I got involved, so my job was simply to choose a few works from my output that would go well together with these particular works by Deng. It was a nice puzzle to solve.

The exhibition had also already been given the title FEELINGS, but when Ilooked at Deng´s works – and mine too —, I thought the real theme of the show is LOVE, or LOOKING FOR LOVE. Another thing that connects the works in the show is the fact that women have the main role in all the works. In these pictures they look or express for some kind of love: motherly love, friendship, romantic love or pure carnal pleasure. In some works they end up objectifying themselves and only faking love, in order to achieve some kind of power and freedom in a world ruled by men.

当库克斯画廊的负责人问我是否愿意和邓箭今一起展出作品时,我很惊讶。因为在这之前,我从未见过邓箭今,也不了解他的作品,但当我看到他发过来的作品图片时,我立刻意识到我们同属于一个艺术家族。这个艺术家族范围很大,且难以定义,但也有许多共通之处。

比方说,这个艺术家族的主要特点是:具有不统一规则的世界观,它不是作为美好生活的敌人,而其内核是为了充实生活。它把对无情的力量挣扎视为某种了解现实世界的意向,在这当中寻找爱和某种正义转化为对残忍和愚蠢的唯一解药——即便没有人真正知道爱是什么,也没法确立稳定而可靠的道德标准。

当我被告知参与这次展览之前,邓箭今的作品已经被带到了芬兰。所以我的工作就是从我所有作品当中选择几张与邓箭今作品相匹配的作品。这是一个非常愉快而容易解决的问题。

这次展览已经确定了主题为“触觉”,但当我看了邓箭今的作品,以及我的作品——我想,我们作品共同展示的主题是爱,或者寻找爱。另一个与作品呈现相关联的事实是,女性在所有作品中都扮演着主要角色。

在这些作品当中,女性渴望或倾诉某种爱:母爱,友爱、浪漫的爱情或纯粹的肉欲享受。某些作品甚至表现,女性终将自我客观化,仅是假装某种爱,以便在一个由男人统治的世界当中获得某种权力与自由。

Teemu Mäki, in Helsinki, 8.2.2019.

提姆·马奇,赫尔辛基,2019年2月8日。